2022-02-03

Hemkunskapslärare - lär eleverna privatekonomi genom minskat matsvinn!

Knasiga Groensaker

Nu bjuder Finansinspektionen tillsammans med Livsmedelsverket in hem- och konsumentkunskapslärare runt om i landet för att delta i initiativet Svinnrik. Syftet med kampanjen är att stärka ungdomars privatekonomiska kunskaper och samtidigt minska matsvinnet i Sverige för att bidra till en hållbar utveckling.

Varje år slänger svenska hushåll runt 19 kilo ätbar mat per person och häller ut 18 kilo mat och dryck i vasken. Sammanlagt slängs alltså 37 kilo mat per person och år. Det innebär en stor påverkan på klimatet men även den egna plånboken. För en familj på fyra personer kan matsvinnet motsvara en kostnad på flera tusen kronor per år, vilket är pengar som skulle kunna göra stor skillnad för hushållsekonomin menar initiativtagarna.

Genom att delta i kampanjen får hem- och konsumentkunskapslärarna tillgång till material i form av uppgifter, utmaningar och föreläsningar med koppling till matsvinn och privatekonomi som kan användas i undervisningen.

Om initiativet Svinnrik

Kampanjen är en del av den globala temaveckan Global Money Week som pågår mellan den 21-27 mars, med syfte att genom olika initiativ främja ungas finansiella kunskaper och förmåga, genom att utgå från matsvinn och kunskap om varför det är viktigt att inte slänga mat. Bakom initiativet står Finansinspektionen och Livsmedelsverket.

Undervisningsmaterialet som tas fram i samband med temaveckan är gratis och går att använda när som helst under hela läsåret.

Global Money Week är ett årligt arrangemang på inititiv av OECD International Network on Financial Education (OECD/INFE).

Läs mer om kampanjen Svinnrik

2019-09-12

Nytt skolmaterial om hållbar konsumtion (1)

Konsumentverket har lanserat ett skolmaterial om miljömässigt hållbar konsumtion. Materialet vänder sig till lärare…

Läs mer

2019-09-11

Gör skillnad - var #textilsmart

Du som konsument kan göra skillnad. Små medvetna val i vardagen bidrar till en mer hållbar planet.

Läs mer

2019-09-05

Trendskifte – alltfler väljer second hand-mode

Augusti brukar betyda modevecka med kollektioner som skapar köpsug efter nyproducerade plagg. Men i år ställs modeve…

Läs mer